Sunday, December 18, 2011

Kawin Lambat "Jatuh Saham Beb"

Assalamualaikum w.b.t dan happy weekend


Jatuh saham weh??? salah ke kawin lambat bila niat nak dahulu kan mak abah.. salah ke kawin lambat bila masih lagi nak rebut peluang untuk belajar ke peringkat yang tinggi.. salah ke kawin lambat bila belajar menjadi yang lebih baik dan mencari yang lebih baik???

okeh itu statement di 'smash' rapat oleh sorang kenalan lelaki pada Fiqah bila dia tanya "bila nak kawin?" dan Fiqah jawab cenggini  "aku plan umur 28 ke 30 Insyallah".. hampeh betul... hehe.. ya la.. setiap orang ada pandangan dia sendiri dan pandangan dia tu bersebab haaa...

lagi pun bila Fiqah baca kat ILuvIslam.Com (sory tak boleh nak link kan sebab "malware detected") sangat la kena dengan apa yang Fiqah fikir kan jadi tak sepatutnya la orang sekarang berfikiran macam tu "jatuh saham beb" ahhh tidak.. "aku tetap bujang apa" ...

pada pandangan Fiqah macam ni tau.. boleh tak tak fikir lagi pasal jodoh.. sebab tak berkesudahan lagi tak kawin.. serius weh.. lagi tak kawin lagi tu la dok fikir nak kawin dengan sapa? tak dak calon haa orang yang macam mana?tak hensem la, bajet lawa kalah ct hik hik hik.. jadi nya macam ni la.. malas fikir.. biar la..

dah plan kan... umur 28 or 30 seterusnya berdoa dan follow dengan ketentuan Allah S.W.T... kan kita merancang dan Dia yang menetukan.. redha kerna semua tu pasti bersebab.. taraaa...

dan tengkiu sangat pada AkuIslam.com.. pendapatnya banyak membantu...

"syfiqah~ he..sapa kta tak boleh pmpuan khwin lwt? xde smpai bdosa.. tu ktntuan Allah, tkdir mntapkan ssorg khwin lwt, xde spe ley nk mghlh khndk Allah. Ada hkmhnya knpa Allah ttp org tu khin lmbt. 

cmanya kita kna bdoa sntiasa, tak kiranya bila kita nk kwn ke, doa tu sntiasa kna ada...cnthnya kita tak tahu kita akn mati bila, mgkin lmbt lgi, mgkn jgk skjp..tp, kita kna sntiasa bdoa agr Allah matikn kita dalam husnul khatimah.agar Allah tmpatkan kita brsama org beriman...kita kna doa kan sntiasa, hatta bermula dri kecil lagi.." (copy paste dr 
sinik)

::::: Fiqah muda lagi.. huhu..



8 comments:

Shafiq said...

Terpulanglah kepada ketetapan Allah..
Budaya masyarakat sekeliling je yang tengok kahwin umur 28++ sebagai suatu yang lain. Cuba kita lihat Nabi Muhammad dan Saydatina Khadijah. Saya setuju dengan pendapat saudari. :-)

~nsar~ said...

shafiq... terima kasih bebanyak.. =)

Aleen Aiden said...

same.alin plan pon klo boleh nak kawen dlm area tulah.hu3

~nsar~ said...

aleen:
hehe.. kan??

CHE ROSSLI said...

Jom kita ambil cakna pasal mahasiswa pula di sini:
Masa untuk Perubahan

Anonymous said...

nak dapat keje bagus2 dulu baru kawen . hee :D

Faradilla Rashid said...

Kita hanya merancang dik.... Allah yang menentukan segalanya dan Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita....

Tak perlu la riso tentang jatuh saham ke idak di dunia ni.... yang pentingnya... saham akhirat mau banyak... sok apa nak jawab kalu saham akhirat sikit beno tu...??

aindzaya said...

jodoh tu ada la..tak kesah lmbat ke cepat..sbb ALLAH lebih tahu segalanya..klu takde jodoh pun jgn risaw..sbb kita adalah perempuan pertama yg dapat jejak pintu syurga nanti yang dijemput oleh bidadara dari syurga :)

"Harga diri dan iman.".