Friday, July 15, 2011

Rahsia Tarikh Lahir Khurafat?

Assalamualaikum w.b.t dan selamat tengahari suma..

agaknya semua dah tau kot dan Fiqah memang ketinggalan zaman sebab baru tau. Tu pun  lepas baca yang ini di FACEBOOK, waaa memang sentap laaaa sebab Fiqah ni rajin jugak melayan menda-menda cenggini, selalu jugak tengok yang Dato' Fazilah Kamsah walaupun random saja bukan specific sikap kita begitu dan begini ada jugak yang mengikut bulan Islam dan mengikut hari. Macam-macam lagi la.


Sepatutnya kita tak percaya dan memang hukum dalam Islam sendiri pun meletakkan perkara ini sebagai khurafat dan bertentangan dengan Islam, tapi benda-benda macam ni memang sangat la bijak nak attract orang untuk percaya tambah-tambah orang yang iman ibarat senipis kulit bawang ni, sangat la terpengaruh, dah tu banyak pula yang kena "eh memang aku la ni" "haaa betul la tu, kena sungguh".

lepas tu apa lagi acara menggodek Pakcik Google la sebab perkara ni tak diketengahkan secara meluas, menyatakan benda-benda macam ni terkandung dalam khurafat. selalunya bila dah salah ni ramai orang akan pertikai dan akan keluar la segala mak nenek fakta fatwa menyatakan salah dari mana-mana page terutama pesbuk, tapi yang Fiqah jumpa hanya lah satu saja itu pun yang fiqah link kan kat atas.

maka bila dah menggodek fiqah jumpa ni "Meramal Nasib Melalui Tarikh lahir", semuanya dijawab dengan penuh dan lengkap oleh Dr.MAZA. Oleh yang demikian (che wahh ayat karangan SPM dah ni hehe), fiqah rasa yang Dr. Azizan tu pun kira salah la, sebabnya kita attend seminar tu untuk ubah hidup kita. seminar tu memang menggunakan angka tarikh lahir.

didarab ditambah ditolak dan dibahagi kemudian akan diceraikan mengikut angka-angka tertentu dah tu boleh tengok masa depan lagi sekiranya kita di angka 9(contoh) kemungkinan kita akan menjadi orang kayo pada umur sekian-sekian. Fiqah tak penah la join seminar ni tapi Fiqah dengar sendiri la dari orang-orang yang penah attend seminar Dr. Azizan ni.

Fiqah harap orang yang lebih arif boleh explain mengenai perkara ni dan kita kena ubah mentality masyarakat kita dengan percaya perkara-perkara macam ni. kawan-kawan sendiri ada apa-apa yang nak dikongsikan dengan Fiqah tak?

:::Dr. Azizan saman Fiqah memang niaya ja..

6 comments:

Qaseh Dalia said...

kalau trlalu percaya boleh jd khurafat

Ibnushukran said...

bnde ni mmng khurafat kan sis, sy pun ada terbaca dulu.. nnti saya nk baca pernerangn ustaz asri y sis bagi tu.. thnks sis..

puteri ain said...

jgn terlalu taksub . bahaya ..

~nsar~ said...

@Qaseh:
memang khurafat dah ni.. hehe

~nsar~ said...

@Ibnushukran:
itulah pasal.. sis ni syok ja melayan.. hadoi..

~nsar~ said...

@puteri:
sangat parah..