Monday, June 27, 2011

Nak Cakap Pasal Kawin...

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah.. 2orang sahabat terdekat fiqah baru saja sah dinikahkan pada cuti sekolah baru-baru ni..happy betul tengok mereka-mereka ni.. 2 hari lepas mak fiqah ada bagi tau yang sorang lagi kawan fiqah masa zaman kecik-kecik dulu nak kawin...seronoknya rasa...

walaupun seronok tapi hakikatnya dihujung sanubari hati fiqah yang kecik ni terselit jugak rasa susah hati.. "ramai dah sahabat-sahabat terdekat yang dah kawin.. diri sendiri belum nampak apa-apa bayang pun"... kawan-kawan yang lain ada tak rasa macam ni?

rasa respect jugak la kat mereka-mereka ni.. muda-muda dah kawin.. kawan-kawan yang sebaya dan seangkatan masih lagi di alam study, berhempas pulas untuk berjaya.. tapi lebih baik kawin dari dok bercinta lama-lama.. bila berlakunya akad maka lemah la para syaitan sebab tak berjaya nak menyesatkan umat islam lagi..

tu fiqah.. yang muda terang-terang lagi.., hehe bagaimana dengan sahabat-sahabat diluar sana yang masih lagi bujang walau umur dah makin merangkak besar... pasti hati lebih sedih.. ramai kengkawan yang beranak pinak dah.. sedangkan diri sendiri masih bingung pasal jodoh.. kan???

so, apa yang fiqah nak cakap kat sini.. biarlah mereka-mereka bahagia.. jangan kita susah hati.. kerana jodoh itu bukan ditangan kita.. biar pun kita bercinta dengan 10 orang lelaki/perempuan tapi belum tentu lagi antara mereka tu pasangan dunia akhirat kita.. hanya Allah yang Maha Mengetahui...

meh fiqah share quote dari Ustaz Mohd Zawawi Yusoh

"soal jodoh perkara ghaib, kdtngannya tkadang senang, takadang sulit sgt malah kadang tak kunjung tiba, dekat jodoh. doa tak berenti, melalui org tengah , biro jodoh, byk sedekah n yg agak sensitif rela bermadu. maaf cadangan agak lebih2. jadikan diri soleha dulu nanti akan dpt yg soleh"

6 comments:

Jo Qusary said...

Ntah la, tak pernah rasa apa2 plak... rasa cam biasa je tgk org lain kawen... aku pun tak sedia lagi nak kawen... nampak cam merimaskan je terpaksa hidup sebilik serumah dgn org lain buat jangkamasa yg panjang... aku takleh hidup camtu.

ainnoraini said...

ape nak risau fiqah...nnt kalau dah sampai jodoh terus jer nikah...

yg pasti berdoa dpt suami yg baik dan beriman...boleh tolak ansur...saling bantu membantu...

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

~nsar~ said...

@JO
haha.. aku pk gak.. sebab orang dok tanya.. kehkehkeh..

~nsar~ said...

@kak Aini
tengkiu ya.. semngat buat sy tu..

Solihin Zubir said...

baru smlm mak ayah sy tnya.. dh jumpa belum.. haha..
adeyhh.. tekanan ni.. diorg dh suruh kawin bln3 tahun dpan..