Friday, June 24, 2011

Post Mortem Bukan Masa Tunding Jari..

assalamualaikum w.b.t dan selamat pengghulu hari..

apa tu post mortem??? bukan yang bedah mayat tu tau.. yang tu pun post mortem gak.. hehe.. post mortem yang ni adalah perjumpaan yang kita lakukan selepas tamat sesuatu program.. perjumpaan ni adalah untuk memperbaiki kelemahan, kekurangan dan untuk menambah baik kan mana-mana yang lompang semasa program tu berjalan..

yang fiqah nak ulas kat sini adalah.. waktu post mortem ni dilakukan.. sepatutnya kita yang terlibat ni adalah mengeluarkan fakta-fakta dimana terlibatnya kekurangan dan kelemahan semasa program ni.. bukan la kita pakat-pakat tuduh kawan ni tuduh kawan tu.. "hang buat macam tu sapa suruh?".. "hang suruh aku buat semua.. yang hang tak buat apa pun" 

selalu-lalu nya lah benda macam ni terjadi.. sebab post mortem ni jugak boleh tarik muka dengan masing-masing.. masa ni la nak gaduh kaw-kaw.. masa ni la nak keluar semua benda pelek-pelek.. masa ni la kita dah jatuhkan maruah kawan kita tanpa kita sedar..

sedangkan apa yang perlu kita buat adalah bersatu padu.. kita tambahkan yang kurang, kita kuatkan yang lemah.. supaya program yang akan datang lebih baik dari yang ni..

ingat.. jangan tunding jari pada orang lain.. sebab tanpa sedar kita jugak mungkin buat salah.. bila kita tunding jari pada orang.. orang akan less respect pada kita.."eee dia tu".. haha.. bila kita tinggi kan suara "marah ni.. marah ni".. orang akan tengok kita sebagai not professional..



kadang-kadang sabar kita kurang.. benar... tapi selagi mampu cover.. selagi boleh pk sebelum cakap.. selagi boleh pk sebelum marah.. then u are a good person.. keep it up..




kredit foto: pakcik google

4 comments:

Ibnushukran said...

aah.. post mortem la tmpat kita nk bncang masalah dan how to overcome thats probs..

CHE ROSSLI said...

pernah satu ketika dahulu pernah dengar orang malaysia ni banyak sangat meeting, meeting sana, meeting sini tapi kerja tak jalan pun.. ada kaitan tak dengan entri ni(^_^)

~nsar~ said...

@ibnushukran
yup.. sokong

~nsar~ said...

@AQ:
hahaha.. pandai ja Aq ni.. yang tu no komen.. entry ni kaitan dengan diri fiqah sendiri..