Sunday, June 5, 2011

Antara NAT dan PASAR MALAM

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat semua pembaca..

cerita balik kampung tak abih lagi.. hehe... apa tu nat? nat tu macam pasar malam la.. cuma nat ni waktu siang range time 7am to 1pm... pasar malam? semua tau pasar malam kan.. sekarang ni fiqah dengar ada lagi satu pasar.. ni kat kuala lumpur.. pasar tengah malam.. bermula pukul 2 pagi hingga 7 pagi kalau tak salah..

dasat eh mesia sekarang.. time patutnya tidoq tapi ada orang bertungkus lumus mencari rezeki.. tak cukup ke waktu siang yang Allah beri?? sampai waktu yang sepatutnya kita sebagai umat Islam ni gunakan untuk berehat dan guna kan masa ni untuk beribadat kepada Allah.. kita ramai-ramai gunakan untuk mencari rezeki tambahan di dunia.. oppss jangan marah orang keeeyyy eeeellll.. ni cuma pendapat fiqah ja..

okeh balik pada tajuk... bagus betul kawasan pokok sena ni tau.. setiap hari akan ada pasar NAT.. di mana banyak peniaga-peniaga jual barang kampung yang susah nak dapat kat pasar basah sekarang.. tambah pulak kawasan ni kan masih lagi kaya dengan hutan-hutan.. jadi keperluan kampung tu banyak la dijual dengan harga yang murah..

berbeza dengan pasar malam.. barang-barang dipasar malam ni kebanyakan nya yang biasa kita dapat kat Giant dan Tesco.. kira semua available tapi kurang sangat barang kampung.. pasar malam ni lebih menumpukan pada makanan dan penjualan pakaian.. kalau letak dari segi peratus... 20% barang basah (dapur) 50% makanan dan 30% pakaian..

pada pandangan fiqah lebih baik la pasar malam ni tak dak.. semuanya digantikan dengan NAT.. sebab apa? bagi menghormati waktu maghrib.. rata-rata penjual pasar malam ni memang ya'fursalam la maghrib ni... fiqah penah sekali p pasar malam ni dengan niat nak buat observation.. hehe tak dak keja kan?.. tapi sebelum kita nak belasah tu kita kena tau la betoi ka tak.. jangan terus terkam ja...

bila azan maghrib berkumandanag.. masing-masing peniaga dan pembeli ni tak hirau lansung dengan Azan maghrib tu.. semua sibuk membeli dan menjual.. bila habis saja azan semua lampu ditutp.. tapi jual beli tetap diteruskan.... dah pukul 8 lebih masih lagi sibuk dengan jual beli... kat mana solat nya? macam mana nak berkat rezeki ni?

tapi bila fikir balik.. kalau tak dak pasar malam ni pun tak boleh jugak.. sebab nya.. kesian yang bekerja tu.. time ni la beli barang basah pun.. kalau nat mana nak dan p.. keja kul 8.00 dah punch card.. pastu yang bujang-bujang ni nak makan apa? kat pasar malam la boleh saving pun.. sebab makanan dia murah-murah...

jadi nak buat cam na?   hmmm no solution....



6 comments:

Melur Jelita said...

Ermmm..memang kurang suka Pasar malam..masing2 kena ikhtiar sendiri la kalau bab2 ibadah..kita tak boleh tahan dan paksa orang dari berhenti berniaga....

Individu itu sendiri bertanggungjawab ke atas ibadah dan dirinya

~nsar~ said...

@kak melur..
betulll tu kak melur.. sebab tu no solution.. semua atas diri sendiri..

puteri ain said...

baru tau NAT tu apa.. hehe

Solihin Zubir said...

ok.. trima kasih krn memuji pokok sena.. hahhaa.. dpn umh sy pun ada psr mlm jugak.. tp kecik ja la.. heheh..

ermm.. psr tgh mlm kt KL tu downtown n uptown la kan.. heheh..

~nsar~ said...

@Puteri-Ain
belah utagha ni memang femes dengan nat.. hehe

~nsar~ said...

@SZ
haha.. puji la kampung sy tu.. hehe

tak pasti.. tapi kat belakang tu memang town..