Thursday, May 12, 2011

Menjiwai Watak Yang Direka..

assalamualaikum... w.b.t

tadi Momma Jelita minta fiqah explain kan pada hamba Allah yang tak paham dengan komen fiqah hehe.. macam lawak pulak ada orang tanya sampai macam tu.. haha.. ya la bukan senang nak menjiwai watak alam minda oang lain.. hehe

tapi kalau kita minat bermakna kita paham la apa yang dia rasa.. bukan sekadar penulis tu saja yang paham... sebenarnya membaca lebih menarik dari menonton drama.. kenapa? sebab bila baca input tu terus ke minda untuk diproses.. sebab kita nak bayang... sebab kita tak tengok.. jadi kena bayang la kan.. hehe kalau tengok tb.. kita tak gaduh pk.. semua terbentang depan mata.. just hayati ja cerita tu macam mana..

sebab tu la bila membaca kita lebih senang nak paham dan lebih senang nak menjiwai sesuatu watak.. sebab perasaan dia diceritakan jadi bila baca perasaan dia macam kita yang rasa la.. tak susah pun kan.. cuba letak kita sebagai watak dalam cerita tu.. senang la.. paham kan jalan ceritanya.. hayati betul-betul..

bukan baca hanya untuk keseronokan jiwa saja.. hehe... kumpul novel banyak-banyak.. "hobi saya suka baca novel".. pastu kumpul banyak-banyak.. setiap bulan beli buat koleksi.. pastu komen.. la novel ni tak syok la.. ah cerita macam budak-budak.. pastu tak baca abih.. tinggal..

bagi fiqah.. memang pembaziran la sesangat camtu.. beli banyak-banyak buat koleksi.. pastu bila mai cerita yang tak bes tinggal camtu ja.. baca novel macam baca buku nak jawab periksa la.. kena paham kena hayati kena interpret keluar balik.. baru la membaca jiwa bangsa.. ni takat baca pastu tinggal terus.. terus tak ingat.. haiyaaa manyak lugi ooo.. jadikan apa yang kita baca dalam novel-novel tu sebagai pengajaran buat kita.. bukan hobi dan keseronokan semata-mata..

macam mana boleh???


:::: baru mula menghayati al-quran.. khatam dah banyak kali.. tapi tafsir al-quran belum lagi di khatam..


3 comments:

D_08 said...

itu sebabnye oghang yang membace pikighan nye kritis....sebabnye hasei daghi pembacaan die....die udah bulih agak ape sebenonye yang ndak disampeikan oghang lain....tak percaye???......

Muhamad Zaki Zafir said...

saya ada 1 novel yg dah 2 tahun beli, tp x habis2 baca lg.haha.tp insyallah lepas ni cuba habiskan baca. :)

~nsar~ said...

hahaha.. baca jangan tak baca.. dah membazir tu kalau tak baca...