Friday, May 6, 2011

Perempuan: Beringat Sebelum Terjebak

assalamualaikum w.b.t buat semua..

gerun bila dengar berita seminggu dua nih.. perempuan kena bunuh sebab tolak lamaran, sebab mintak putus.. waaa ngeri... kenapa sampai macam tu sekali.. macam seronok plak tengok lelaki-lelaki durjana ni membunuh.. hobi ya?

ingat lagi tak entry fiqah yang ini -DUNIA MAYA YANG SALAH- entry pasal nasihat kan.. pada golongan-golongan kita yang lemah ni... tapi in case macam ni nak buat cam na pulak?


bila ex kita datang balik kat kita pun kita tak nak kan? sebab dia penah curang.. kita tak mau kena tipu lagi... macam mana plak kita boleh tahan kalau dia dah pandai angkat tangan pada kita... nak tunggu lagi ka??? sayang sampai macam mana ni?? habaq mai... sayang sampai butakan segala mata yang ada pekak kan semua telinga yang ada.. tutup semua sebab sayang dia... cam tu ka?

bagi fiqah kan... pengalaman fiqah yang pernah berkasih sayang.. fiqah tak pernah izinkan diri fiqah untuk dengar arahan dia... tak pernah nak mengarut lapor dia mana fiqah pergi.. sana sini tak pernah kasi tau dia.. buat semua dah.. abih cerita bertahun baru karang cerpen kat dia..yang fiqah tau wajib fiqah khabarkan keadaan fiqah hanyalah pada mak abah fiqah... kami tak berjodoh sebab fiqah selalu belakang kan dia.. ya.. tak pernah mendahului dia.. kenapa fiqah buat macam ni??? sebab dia bukan sapa-sapa yang wajib untuk fiqah harap kan dalam hidup fiqah.. dia hanya seorang lelaki yang fiqah sayang... tapi bukan seorang lelaki yang wajib fiqah dengar cakap atau arahan dia... melainkan perkara yang boleh diterima akal... "u ni kan suka membazir.. dah banyak baju dalam almari tu beli baut apa lagi?"..patut la dengar..

jadi bila kita sayang dia... tak bermakna dia adalah segala-galanya buat kita.. walaupun kita sunyi.. hanpon kita tak berlagu bila dia tiada.. tapi dia bukan sesapa yang wajib dalam hidup kita.. betul tak??? tapi bila kita orang pompuan ni.. dah stat mengikut telunjuk nya...telunjuk lelaki-lelaki belang nih... "sayang nak keluar mana kena bagitau abang.. kalau abang tak tau.. abang risau pasal sayang".. huh tak pasai laaa ... bila kita dengar.. sampai nak pi jogging pun tak boleh... kalau nak keluar semua dengan dia.. tak boleh ke tempat awam.. takut orang ngorat kita.. lama-lama.. bila kita terbabas dia berani angkat tangan...

bila dia berani angkat tangan.. kita dah kena lempang.. kita merajuk.. dia pujuk cair wa cakap lu... kita terima sebab sayang.. lama-lama lagi... bertambah berani la dia nak buat apa pun kan??? sebab kita dah ikut... jadi nak salahkan lelaki-lelaki durjana ni ka? nak salahkan mereka ni yang berani meng'ajal'kan kita?? begitu ka kaum perempuan???

wahai orang perempuan kalau kita tak mula kalau kita berkeras.. orang lelaki tak berani.. orang lelaki akan respect kita.. tapi kalau kita dah mula tergedik sana tergedik sini.. then useless... tak berguna dah bila muka kita dah cair dek asid... kita salahkan dia... sebab yang mulakan kita..

"abang nak sayang laporkan pada abang mana sayang pergi.. abang risau la kalau sayang keluar tapi abang tak da"..... dengan tegas... cakap kan pada si abang terchenta ni "awak bukan suami saya lagi untuk saya lapor pada awak mana saya pergi apa saya buat.. saya hormatkan awak sebab saya sayangkan awak.. tapi bukan orang yang wajib dalam hidup saya untuk saya maklumkan semua benda pada awak"..

orang kedah cakap "dia tak berghani aih nak buat tak tahuan".. jangan biar cinta tutup jiwa tutup mata tutup telinga.. biarkan cinta itu hidup seperti selayaknya.. bukan cinta untuk nafsu semata-mata..

:::::nanti orang cakap fiqah ni anti lelaki.. asyik cakap pasal lelaki durjana ja memanjang.. untuk yang durjana saja tau... hehe.. yang selalu datang sini semuanya HILMAN ASST ('awak suka saya tak' kat sebelah tu ha) 

7 comments:

Jo Qusary said...

sokong! bukannya terikat lagi jadi buat apa nak repot segala benda... takkan kita gi toilet pun nak repot kat dia gak... hahaha...

Melur Jelita said...

Dia sebut juga Hilman tu...ha ha ha

~nsar~ said...

jo: eh ada tau.. jgn ingat tak dak.. ni ha depan mata ni jadik..

~nsar~ said...

kak melur: hehehe wajib tu sebut.. ambik barakah.. wakaka

mykhalis said...

wanita juga kena kuat dalam menjaga diri sendiri

D_08 said...

pade awok satu je....
bile iman mule menipih......
agame letak akt tepi...
itu yang jadi bende2 bukan2 tu...
macma kes ni...sampei snaggop membunoh tuuu.....

Solihin Zubir said...

nauzubillah...

dunia akhir zaman.. mcm benda gila yg jadi..

manusia mkin kejam..