Monday, May 23, 2011

RumahKu SyurgaKu - Halang Cinta Buta?

assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca

pagi ni nak ulas siaran lansung Sehati Sejiwa yang fiqah tengok semalam di TV1.. sebelum si amiza adnan ni menyoal pasangan kiranto marcello ni dia ada jemput sorang dokter ni.. bincang perihal "Cinta Buta"

betul la pendapat diorang macam mana nak halang Cinta Buta ni adalah dengan menjadikan RumahKu SyurgaKu.. tapi macam mana nak jadikan RumahKu SyurgaKu ni.. fiqah ada ramai kawan tau yang tak suka balik umah.. yang dok umah baru sari dah boring.. kalau balik cuti pun 12 jam kat luar.. fiqah ingat lelaki ja camni.. rupanya perempuan pun ramai.. aiyakkk

fiqah bersyukur sangat..sebab dilahirkan dalam family yang sangat mementingkan ilmu akhirat.. fiqah adik beradik boleh dok umah tak kemana.. boleh nagadap mak abah 24jam tak kisah tak penah rasa jemu tak penah rasa boring.. apa yang fiqah rasa adalah nikmatnya dok umah... selama cuti semester mak abah tak penah izin keja.. dok umah kata nya.. jadi bibik jadi dreba.. on saja.. tapi bess... haha..

jadi fiqah pun selidik-selidik la kengkawan yang tak suka dok umah ni... kenapa ya...

1- anak bongsu ; malas la aku balik dok umah tak dak sapa abang kakak semua dah kawin tinggal aku sorang.. - tak kesian ke tinggal mak abah.. fiqah tak leh bayang la...

2- pengaruh member : ni antara sebab terbesar la.. memang sangat memerlukan peranan ibu bapa.. perlu sangat untuk pantau kehidupan anak-anak jauh mana pun kena la ambik tau.. jangan biar ja.. jangan ingat kita dah besar kan dia.. tau la dia jaga diri.. ohh tidak jangan sekali-kali.. sebab apa.. hati manusia sangat senang terkalih tau..

3- kurang pengetahuan agama: reasons yang ni tak usah cakap la.. memang ni sebab utama pun cinta buta ni terjadi..

jadi camna nak buat? boleh dikatakan semuanya bermula dari ibu bapa.... andai cantik corak kain putih tu maka elok la pandangan Allah juga manusia.. jika tidak maka sebaliknya lah berlaku.. tapi bukan senang nak jadi a good parents.. anak-anak tok imam pun jadi artis dedah sana dedah sini.. cuma buat mereka ni Alhamdulillah kebanyakkan nya kembali ke jalan yang benar.. ada juga tak..

bila dah besar.. boleh pk yang mana relevan atau tak.. tapi banyak yang pilih untuk hidup selamanya atas dunia.. tak pk bila akan mati.. "alah tua nanti aku taubat la".. kalau la semua mati tua.. tak dak hal punya.. bila dah besar camni.. rasanya moh la kita letak otak kita diposisi yang betul dan gunakan nya dengan baik sekali.. bukan letak ditempat lain dan gunakan pun dengan cara tak baik..

cuba belajar malu.. malu pada Allah malu pada kaum kerabat kita.. malu pada orang lain.. tak la kita buat pelek-pelek macam bunuh diri.. ikut lelaki lari ke lombok.. tinggal mak abah yang bela kita dari kecik besaq tapak tangan.. pastu tinggal depa macam tu ja.. fikir la habis-habis.. kenapa nak lingkupkan hidup yang Allah beri ni untuk kita betul-betul menghargai nikmatnya..

kalau kat dunia kita dah buat onar.. cuba pk camna akhirat nanti Allah nak tolong.. kalau la neraka tu boleh masuk tv.. mesti semua orang dah baik-baik kan.. tapi masuk al-Quran.. semua nya diceritakan secara detail.. hanya kita nak terima atau tak.. camna nak terima? guna akal yang diberikan ya...

:::: sedih sangat dengan kes tanah runtuh di rumah anak-anak yatim.. bila dah jadi begitu baru semua kalut.. dah tu ada jugak yang sempat lagi menindas... dunia sekarang.. hmm.. mati mengejut untuk yang baik-baik adalah rahmat..






4 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

kadang2 sume nye bertindak mengikut hawa nafsu dan emosi jerk.. xmngikut akal fikiran kan.. tu yng jadi gejala2 negatif ni :(

mykhalis said...

dah lama bebeno Khalis tak bukak tv1..hehe// dan Khalis sendiri tak suka jalan2.. duduk umah jee

~nsar~ said...

@taufiq
ya benar sekali.. ikut hawa nafsu

~nsar~ said...

@khalis
haha.. kena tengok sebab mak suka tengok.. hehe.. bukan senang nak didik diri dok umah..