Thursday, April 21, 2011

Berhenti Mengeluh...

salam alaik...

sebenarnya terkilan dengan sikap orang sekekeliling... mereka tak berhenti mengeluh... kenapa ya??? setiap yang Allah berikan untuk kita itu pasti bersebab... tapi bila tak dapat kenapa kita nak mengeluh.. lupa ka pada Allah.. selalu cakap.. Ingatlah pada-Nya.. biar seberat mana pun ujian tu... dan Allah tak kan membebankan hamba-hamba Nya dengan beban yang tak mampu dipikul nya... tapi masih ada yang alpa.. yang lalai.. terus lupa...


dengan sikap begini lah timbul nya kes-kes bunuh diri yang tak berhenti... lupa pada yang sepatutnya kita kembali... sebab kita selesa.. keselesaaan dalam satu kehidupan tu adalah racun buat umat Islam.. kenapa racun... sebab kita takdak masalah.. takat masalah keja.. apa la sangat.. kita tak dibeban kan dengan penyakit-penyakit kronik seperti Bersamamu tu... hidup kita senang lenang...


sepatutnya kita boleh gunakan kesenangan ni untuk kemudahan kita di dunia dan akhirat... tapi kita gunakan kesenangan kita untuk dunia semata-mata.. tau eh nak mati tu bila... "ya tua nanti"...hmmm..


okeh.. sekarang kan.. cuba pk apa patut kita buat bila ditimpa masalah... biar pun sekecik kecik alam masalah tu... sentiasa la beringat.. tak semedang kehidupan kita perfect... dalam sehari tu mesti ada yang non ok.. sebab apa.. bila jadi camtu... Allah nak kita ingat dia selalu.. sabar lah...


sabar yang tinggi dan sabar yang besar tu la.. Allah akan balas dengan ganjaran yang besar dan luas juga... dan jangan lupa untuk berdoa ya.. bukan terus mengeluh.. tak baik...

sekian...

"kami tak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (daripada kebajikan yang diusahakannya dan ia mendapat siksa daripada kejahatan yang dikerjakannya. mereka berdoa 'ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri maaf lah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir"
[al-Baqarah: 286]


5 comments:

ainnoraini said...

selalu sgt mengeluh tak baguskan...mcm ade benda yg tak lepas kat kite nak tanggung...syaitan mmg suke org2 yg mcm tu...

selalu la ingat pada allah..

~nsar~ said...

kak aini: betul tu.. syaitan memang suka.. time ni la kita lemah.. mula la nak pk yang bukan-bukan...

Henry Zackery said...

banyakkan berdoa n usaha :)

GEMPAR !! Amir Diramalkan Juara Maharaja Lawak

mykhalis said...

mengeluh..mengadu nasib dah kufur nikmat dah tue..

~nsar~ said...

hZ: betul.. selalu dengan Allah pasti tak kemana...

mykhalis: haaa sokong.. memang kufur nikmat..