Thursday, April 14, 2011

Dilema Isteri No. 2

Salam Alaik...

ada suatu perkara fiqah nak kongsi dengan pembaca sebelum balik makan... mak merajuk semalam tak balik makan tengah ari.. hadoi... makin kuat dia merajuk sekarang... semalam da orang belanja makan sebab tu la tak balik..

okeh fokus kat tajuk... ni pengalaman pertama fiqah kerja dengan orang.. dan rezeki.. Allah bagi fiqah tengok kenyataan hidup depan mata... Isteri no. 2... haaaa... fiqah penah baca di Momma Jelita pasal isteri no 2 ni.. tapi kes tu sadis la.. boleh baca SINI YA...

kes depan mata ni lak.. kira direstui semua pihak... bukan sorang tau.. tapi 3 4 orang yang ada depan mata nih.. semuanya isteri no.2... bila direstui kira tak da hal la kan.. tapi yang dilema nya adalah selepas kawin... mereka-mereka ni berpangkat tinggi bergaji besar.. cuba bayangkan bercinta dengan lelaki yang sudah beristeri.. then berkahwin plak dengan lelaki yang dah beristeri ni.. tak da hal lah..

yang hal nya... berkongsi.. anak ramai - 3orang, 4orang.. cuba bayangkan.. bila berkongsi.. dia tak 24jam dengan kita.. si suami terpaksa rotate.. sekejap sana sekejap sini.. walaupun isteri muda tapi yang terdahulu kerap di utamakan.. jadi bila suami tak ada selalu... semua hal kena beres sendiri.. anak sakit, anak demam, beli barang rumah, bajet sendiri terpaksa share dengan suami.. terpaksa guna untuk family.. sebab tak semedang si suami tu mampu untuk penuhi 2-2..

ada juga yang stress dengan kehidupan macam tu... ada yang boleh hidup sendiri - happy dengan anak-anak yang sedang membesar.. ada juga yang merungut tanpa henti... tapi bila fikirkan itulah keputusan sendiri... untuk bertindak jauh mungkin tak...

sebagai seorang yang paling muda di sini.. fiqah ambil iktibar dengan setiap kehidupan mereka.. untuk salahkan mereka.. "banyak lagi lelaki bujang. kenapa nak juga dicari bala?".. oh takkan sekali.. ini adalah ketentuan Allah.. siapa saya untuk menunding jari... untuk terus menghukum...

supervisor fiqah ada berpesan.. nanti tiba masa untuk kawin.. pk habis-habis.. suami orang... bujang... duda.. duda ada anak.. duda divorce... banyak ragam untuk setiap kategori... jangan biar cinta tutup hati tutup akal tutp minda tutup semua sampai tak boleh nak pk... usaha dengan baik.. dan bertawakal lah dengan Allah..

::::kalau ikut hati yang kecewa tahap gaban ni.. dah tak mau kawin dah... tapi akal tetap waras... Allah lebih mengetahui...Allah lebih hebat.. hanya Dia yang berhak tentukan..

3 comments:

afsal_8281 said...

salan fiqa...
salam ziarah salam kenalan...
ye btul kata s/visor fiqa tu.. seblm kwin tu pikir2 habis2an dan hati2 la dlm berkawan dng lelaki... dorg byk muslihatnya..

ainnoraini said...

sebelum kahwin semuanye indah semuanye...bile dah kahwin nnpk semua keburukan yg ade....

so cari yg beriman dan bertangungjawap terhadap keluarga...

tapi yg penting mesti ade sifat tolak ansur baru la bahagia dan aman damai hidup berkeluarga...

~nsar~ said...

afsal: tu la... supervisor tu lagi berusia.. lagi berpengalaman...bukan saja fiqah tapi semua orang patut ambil iktibar dari pengalaman dia ambik dengar dengan nasihat dia..

tengkiu ya comment...

ainnoraini: betul tu saya sokong.. sbg orang luar yang belum kawin ni kena pk habis2 dulu..

tengkiu ya...