Thursday, April 28, 2011

"Kerana Dirimu Begitu Berharga"

assalamualaikum w.b.t

ingat lagi tagline "kerana dirimu begitu berharga" compem semua ingat.. sambil sebut sambil bayang lagu unwritten.. hehe mesti best kan... fiqah ni baru beljar nak guna twitter.. dah lama ada account.. 2 3bulan dah register tapi tak tau guna... tinggal terus camtu ja.. ni kawan fiqah bising mintak activekan.. cheq tak reti guna ni... hadoi la...

okeh.. balik pada tajuk.. tadi ke blog SZ.. entry dia yang terbaru sangat menyentuh jiwa... hehe saya tahu saya tak cantik.. ingat lagi fiqah penah buat entry pasal Kenapa dikondem perempuan yang tak lawa [KLIK SINI]? dan juga  entry dari mykhalis mengenai best ke menghina blogger lain? perempuan murahan? gurauan ke macam ni?

sapa tak sedih kita yang kurang kecantikan ni, kita yang kurang kelawaan ni dikutuk dimaki hamun diberi gelaran sesuka hati... oleh sang lelaki la selalunya...(bukan semua lelaki.. kang ada jugak yang terasa) kalau nak kata orang lelaki.. tapi orang perempuan pun apa kurangnya.. kita pun ada jugak la mengutuk sang lelaki yang kurang kehenseman ni... tapi nak banding kita dengan orang lelaki.. sikap orang lelaki ni lebih drastik dalam penyampaian mereka.. "lantak la nak terasa ka tak.. janji yang mana aku tak puas hati, yang mana aku tak suka hang kena tau"..

berterabur dalam dunia blog mahupun facebook malah dimana-mana.. perihal sang perempuan pasti dikutuk.. pasti di kata... sebab nya.. walaupun yang memulakan kemungkaran itu adalah lelaki.. tapi yang membawa dan juga menyokong kemungkaran tu tetap perempuan.. tak gitu?

"wanita itu adalah perangkap jaringan syaitan" maksudnya... dia tak perlu nak pi hasut si lelaki.. sebab sikap si lelaki ni memang camni.. syaitan ni dia menghasut sang wanita la.. kita kan kaum yang lemah kaum yang mudah terpedaya.. bila kita dengar cakap si syaitan ni.. maka kita lah yang membawa kita sendiri dan juga yang membawa lelaki-lelaki yang terpikat dengan kita ni ke neraka...

oleh itu, untuk mengelakkan kedua-dua belah pihak bersama-sama menjunam ke tempat yang tak sepatutnya.. ikutlah panduan dengan yang sepatutnya.. sepertimana yang telah digariskan di dalam agama islam.. sebagai muslimah yang real muslimah..  bukan muslimah atas nama saja ya..

:::teringat puisi "wanita ibarat epal"

6 comments:

Melur Jelita said...

Jangan pedulikan ornag yang sakit jiwa macam tu..kurang kasih sayang..abaikan

~nsar~ said...

haha... kurang kasih sayang.. first time saya dengar.. hehe

Solihin Zubir said...

hehe.. betul...
tak guna nk menghina org lain krn bentuk rupa atau fizikal..
sebaliknya bersyukur krn kita dipinjamkan oleh Allah dgn sgala nikmat yg diberikan.. =)

~nsar~ said...

SZ: betul betul... tengkiu for the inspiration..

DKosongLapan said...

Cik nsar....
Cantik ni subjektif...
Lain oghang lain die tengok kecantikan oghang tu....
Tapi la kan .....
Cantek ni tak kekei....
Tak payah le kite nak berbangge dengan cantek tu.....Allah yang punye ooooooo

~nsar~ said...

ya cantik tu subjectif... tapi mostly lelaki ni tak pandang yang subjectif tu... semua pandang wajah semata2... cantik layan.. tak cantik kutuk..