Thursday, April 14, 2011

Di Kala Lemah Itu Menjengah

salam alaik..

bangkit lah tatkala di uji...:

bersangka baiklah
- yakin pada Allah yang Dia tak ciptakan sesuatu ujian atau bencana tu dengan hanya sia-sia
- "diwajibkan atas kamu berperang, padahal kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat
    baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui,
    sedangkan tidak kamu mengetahui." [surah al-Baqarah :216]

Sabar
- kesabaran tu nanti pasti mendatangkan hasil yang baik dan bermanfaat supaya dapat kita renungkan kembali
  hikmah yang telah Dia tentukan itu..

Kesilapan kita
- ada masa kita silap
- kita rasa kita cukup kuat untuk stand dengan semua benda sampai tahap kita rasa kita tak perlukan
   pertolongan dah.
- namun , kita sering lupa yang hakikat sebenarnya kita ni hanyalah Makhluk-Nya yang serba lemah dan
   kekurangan.

"Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, kerana manusia itu diciptakan (bersifat) lemah."
[an-Nahl : 32]

- kita selalu rasa hebat sebab tu kita sombong dengan Allah.. sombong untuk memohon pertolongan Allah

Muhasabah
- bila kita sedar kita silap, bila diambang sakit dimana ujian yang tertimpa tu tak mampu lagi tanggung.. then
   kita akan kembali pada Allah... kita akan muhasabah diri kita balik.. apa yang tak kena apa yang patut
   dirombak semula... ingat organisasi ja ke rombak ka??? diri sendiri pun kena tau...
- sebab iman manusia tu bertambah dan berkurang..

"dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk, atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu darinya, dia kembali ke jalan yang sesat, seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk menghilangkan bahaya yang telah menimpanya" [surah yunus ; 10]

sumber: ILuvIslam.com





5 comments:

wan said...

btul2..sabar lah bila diuji..pasti ade hkmah disebalik setiap ujian yg dtang..
iluvislam mmg best..macam2 boleh dpat kn..:)

Novelgurl said...

sllu teralpa..hurm..

Henry Zackery said...

setiap perkara yg terjadi tu ada hikmahnya :)

GEMPAR !! Blackberry Terbaru Boleh Baca Isi Hati

ainnoraini said...

manusia selalu terlupekan...
tq n3 ni..saling kite mengingati sesama umat...

~nsar~ said...

wan: betul... fiqah suka baca iluv islam...

novelgurl: fiqah pun sama.. tapi bersyukur ada yang selalu tolong mengingatkan..

HZ: betul tu... apa yang terjadi harus bersebab.

kak aini: sama-sama hehe.. ingatkan diri sendiri gak..