Friday, April 1, 2011

kenapa dikondem perempuan yang tak lawa???

assalamualaikum... dan petang para pembaca....

hari ni penat berblogwalking.... tapi yang tak besnya...banyak gila fiqah jumpa blogger blogger yang menyumbangkan entry pasal perempuan cantik.. dan tak cantik kurang cantik paras rupanya diberikan gelaran-gelaran yang sangat menghiris kalbu...(perghhh ayat)....

sapa pun terasa.. sebab tak semua Allah jadikan hamba-hambanya yang lawa-lawa, cantik-cantik dan hensem-hensem... fiqah lagi lah... sebab fiqah sedar fiqah memang kategori 10% pun tak sampai la kecantikan tu.... sedih tau...

penah ke bloger-bloger lelaki baca bloger-bloger perempuan buat entry khas mengenai lelaki hensem atau tak hensem... fiqah tak jumpa lagi... tapi yang kerap fiqah jumpa adalah luahan perasaan si blogger perempuan ni dengan sikap-sikap lelaki.. meskipun dah macam-macam dilakukan tapi tetap disayangi... macam mana nak pikat hati bf yang sedang merajuk...

beza benar kan kita??? kenapa harus tetap dipandang nya kecantikan luaran itu... dan yang tak punya kecantikan yang sewaktu dengan nya diberikan gelaran yang sangat-sangat tak patut... oh tidakkk... mana hilang nya rasa prihatin anda...

bagi fiqah kalau kita nak label seseorang tu dengan sesuatu yang tak sepatutnya... apa kata buka la mata... tengok lah cermin... pandang lah diri sendiri... bagus sangat kah kita nak cakap nak label nak apa-apa ja la apa yang tak patut pada orang lain... apa hak kita??? siapa kita nak soalkan kejadian yang maha benar??? layak kah kita nak jugde orang suka-suka hati???

pk pk la sendiri....

kami juga manusia... perempuan yang dijadikan untuk dilindungi... yang dilahirkan dari tulang rusuk lelaki... yang kejadian nya adalah sebagai kebahagiaan sang lelaki...teman sang lelaki... tapi tetap diletak kan dibawah tapak kaki... hanya kerana tak lawa... hanya kerana chubby.. hanya kerana obes... patut kah dicaci, dikutuk tanpa rasa bersalah???

semua perempuan menginginkan begini... semuanya sempurna...

6 comments:

hasrul hassan said...

Ada jugak yer .. :) saya suka gadis cantik. Byk entri pasal gadis cantik je ... hmm kena tukar .... kasik peluang utk gadis tak cantik .. tapi ... erkk siapakah gadis yang tak cantik?

Semuanya cantik2 belaka.

wan said...

hye..:)
Bg sy, xkisah la kita cantik ke x..yg penting kita bsyukur je dgn apa yg kita ada..2 lbh baik:)
slbihnya biar orang buat pnilaian masing2..kalau cantik skali pun sesorang tu,die tetap ada kekurangan..takde manusia yg sempurna :)

~nsar~ said...

hasrul hassan: tak kisah sebenarnya entry pasal yang cantik2... bg sy semua manusia suka tengok benda cantik tak gitu... cuma bila yang tak cantik tu dilabelkan dengan perkataan yang sangat tak elok.. itu saja yang menjadi kes nya...

wan: trima kasih atas pendapat anda.. sy juga berpkiran sebegitu... tetapi tetap tidak bersetuju dengan sesetngah pihak yang gemar melabelkan seseorang yang tak cantik sesuka hati.... sy juga manusia biasa.. bila kata tak kisah tapi terkena batang hidung baru terpk... sedih jugak...

manueng said...

eerrrr....angelina jolie xde la lawa pun...huhu <-- tetiba~ =p

kalau dah jodoh, dah suke kat seseorg...cane x lawa or x hensem pun seseorang tu, dia tetap gak lawa/hensem di mata pasangan dia... so peduli la org nak kata ape pun... mmm:)

p/s: tp yg duk gelar org mcm2 tu pun satu gak...agak2 la...

mykhalis said...

takderla.. cakap je nak cantik..bila kawen nnt ngan tak cantik jugak..kawen ngan cantik jelita wat hati tak tenang..hehe

Ada apa dengan DARA

~nsar~ said...

manueng: itulah pasal.. gelar orang ikut suka hatiii.. don jugde the book by it covers..

khalis: pendapat anda buat sy rsa senang.. haha.. itu betulll.. dapat suami hensem pun... pk 10 kali nak bagi dia keluar umah ka tak... haha