Monday, April 11, 2011

Hah Telinga Masuk Ulat???

salam pembaca yang dihormati sekalian...

ingat tak lagi pasal Hunnies Bunnies fiqah??? kalau tak ingat boleh tengok SINI.. sekarang Hunnies Bunnies fiqah yang ramai sampai 5 ekor tu dah tinggal 2 ekor.. tinggal la si harimau yang nama nya Upin dan Tompok.. yang lain semua dah aman bersemadi bersama-sama kucing yang beriman...

sedih sangat.. sekor-sekor mati... kena langgar la.. demam la... tau tak pedih dan sedih yang teramat lagi terasa bila kucing yang kita bela ni daripada pedih sakit jiwa putus cinta tau... . bila terkenang kan anak-anak fiqah ni bergenang la air mata... huiss shu shu shu tak mo ingat.. sat lagi tak siap entry ni... =)

nak crita pasal si upin ni ha.. dah dua hari dok tergaru-garu telinga dia... apa pasai entah.. sampai merah telinga tu.. bengkak dah... aish... cukup susah hati tengok hunnies bunnies ni sakit.. dah tu fiqah pun google la.. "telinga kucing gatal dan ber air"..

rupa-rupa nya di telinga kucing ni ada satu binatang suka.. iaitu hama... bila hama ni dah dok kat telinga kucing ni.. lama-lama dia akan membiak.. hama ni akan makan sel-sel kulit sampai la kucing ni mati..tahap kritikal yang tak boleh dibantu bila telinga kucing nih dah berair... tahap ni.. kira tunggu masa ja la.. tak ble tulun dah.. dia akan menyebabkan gatal yang amat sangat.. sebab tu kucing nih asyik tergaru-garu...

fiqah pun p la farmasi... "kak saya nak ubat telinga, adik saya dia jadi kulat dalam telinga.. gatal-gatal..."
..kakak farmasi tu terkejut besau.. "hah ulat masuk telinga, bila masuk? keluaq dak lagi? sakit dak?"
punya la banyak soklan kakak tu.. macam machine gun... non stop.. "eh eh kak KULAT la bukan ULAT"
hadoi... hehe

semalam dah titik ke dalam telinga si upin tu.. telinga si tompok skali takut jangkit.. Alhamdulillah pagi tadi sebelum p opis fiqah tengok telinga dia dah tak merah.. dalam pun dah bersih... bagus betul.. upin pun dah senang hati tidoq haa. tak la tergaru-garu...


:::: jangan terkejut fiqah beli ubat untuk kucing di farmasi biasa.. hehe... dulu slalu p klinik kucing dan pejabat haiwan.. memandangkan kebanyakan ubat yang diberi sejibik dengan ubat manusia.. dos pun sama dan bahan pun sama.. fiqah dah tak bawak kucing-fiqah pi klinik dah.. beli ubat kat farmasi saja.. dan Alhamdulillah berkesan.. save bajet banyak ooo...



4 comments:

Ibnushukran said...

sedihnya kisah ni.. hehe.. plik jgk ckap kt doktor 2 adik jdi kne kulat, rupenya adik 2 kucing.. haha.. kelentong nurse la ni..

~nsar~ said...

haha... itulah nya... kalau sebut "kucing saya gatal telinga" conpem dia halau keluar...

cikmima said...

salam singah
new entry:
http://rosmimarazak.blogspot.com/2011/04/pre-wedding-aishah-shamsul.html

Henry Zackery said...

suke kucen, suke kucen :)

Lelaki Oh Lelaki