Tuesday, April 12, 2011

Fikir Biar Habis...

assalamualaikum dan selamat pagi kepada pembaca yang di hormati...

penat penat.. baru taip salam.. tetiba da keja lak... tergendala sejam.. okeh sambung...  nak cerita pasal entry ni sejak semalam lagi.. tapi kes encik beng dan beberapa lagi blogger yang mengentry kan pasal agama kurang mendapat sambutan masih hangat dibincangkan.. maka dengan ini.. setelah sejuk seketika.. fiqah nak sambung la.. hehe.. (ayat serius terabur.. tak pa janji hampa semua paham noo..)

kisah pasal solat... kisah pasal tudung... semua jadi rebutan blogger.. zaman sekarang septutnya kita semua rasa sangat la bertuah... sebabnya dengan senang lenang kita dapat ilmu... tak kira la ilmu dunia mahupun  akhirat.. jika nak banding zaman dolu kala.. zaman mak abah kita... zaman tu mana ada penekanan pasal islam... ustazah pun pakai tudung ada jambul... kan ??? nak tunggu kuliah.. nak kena tunggu ustaz mai kampung pun berbulan-bulan... dah mai baru bagi tazkirah 1 tajuk.. kena tunggu lak berbulan-bulan untuk next tajuk...

tapi kenapa ya .. bila makin mudah kita dapat ilmu.. makin mudah lak kita melanggar mengeksidenkan ilmu tu... maksud nya... kita tau benda tu betul.. kita tau benda tu wajib... kita tau benda tu halal.. kita tau benda tu sunat.. tapi kita tetap nak pilih yang sebaliknya... tetap diberi juga alasan yang tak munasabah tu...

contoh... "eh napa ek hang tak mau semayang ha???"
              "aku muda lagi la... nanti dah tua aku semayang la"

tak pun dia jawab cengini.. "suka hati aku la.. kubur masing-masing.. hg sibuk pasaipa.."

bajet tak tau ke apa.. bukan dalam kelas pendidikan islam masa zaman sekolah dulu ustaz tak cakap...
kita tak tau kita boleh hidup sampai bila... sebab kita tak tau kita mati bila.. mungkin esok mungkin satgi... terang lagi bersuluh.. tak kan tak paham lagi...
setiap orang islam tu wajib berdakwah... kalau kubur masing-masing... "awat hang tak tegoq dia tak semayang tu"... "ala lantak la kubur lain-lain, pedulik apa".. haaa manyak la cantik dan hensem belaka... memang la kubur lain-lain sebab bukan 1 liang lahad.. tapi nya... nanti kat timbang... Allah tanya... "dakwah kamu?"... nak jawab apa???...  pastu dia masuk belah 'kiri'.. kalau hang lepas pun p belah 'kanan'.. kawan hang tu tarik hang sama p belah 'kiri'... sebab apa??? "awat hang tak tegoq aku dulu?"... ha ambik.. 2-2 masuk 'kiri'...
kalau dah tegoq at least dah lepas bala.. dapat free -free masuk 'kanan'.. orang tak kacau..

fikir la bagi habis... apa patut kita buat apa yang tak patut kita buat... laksanakan tugas... sepertimna kita tak mau makan gaji yang tak halal sebab masuk keja lewat... itu saja... sekian..

4 comments:

Payche said...

dua golongan mereka yang merupakan golongan dalam nereka..

1)tidak percaya kepada Kebenaran..
2)Ade otak xnak fikir... Ade telinga xnak dengar... dll..

mykhalis said...

saling berkongsi walaupun pada mulannya rasa segan..lebih baik daro sorokkan unutk diri sendiri

Blog terbaik

Mnutup aurat tapi berbogel??

Ada apa dengan dara

Ibnushukran said...

kita menegur bukan untk kata orang ni, orang 2 teruk.. d0k..

kita just nk mmberi peringatan kpda diri kita jgk, mana taw Allah swt tergelincirkan skit iman kita ni..

Allah swt Maha Kuasa.. tiada tangan yang mampu mnghalang.. s0 sambil kita nasihat 2,daptlah kta beringatkan diri jgk..

~nsar~ said...

payche: islam sekadar nama.. tau bukan tak tau.. tapi buat-buat tak tau...

mykhalis: betul... dapat pahala riban-riban..

ibnushukran :sokong pendapat ibnu shukran... peringatan bukan untuk orang lain.. tapi untuk diri sendiri jugak...